|
Hanstholm
Omkring 1900 boede der et par hundrede mennesker i fiskerlejet Hansted -
nu bor der ca. 2500 i havnebyen Hanstholm, der er kommunecenter for en
kommune med et indbyggertal på 6.000.
Udbygningen af Hanstholm er sket efter en byplan, der er strikket sammen
i København i 1960'erne. Især synes Albertslund vest for København at
have dannet forbillede. Stisystemer fører gennem beboelsesområderne
frem til skole, idrætsanlæg og indkøbscenter. Det har fungeret udmærket
for byens borgere, men turister kan køre gennem Hanstholm uden at
opdage, at de har besøgt én af de største byer i Thy. De fleste
butikker er samlet i Hanstholm-Centret, der i 1987 fik et nyt rådhus
som nabo. I samme område ligger de hvide huse, der er opført omkring
1920 og minder om havnebyens første bygningskultur.
I 1917 vedtog folketinget loven om bygning af en havn i Hantholm.
Havnebyggeriet blev dog ramt af alskens fortrædeligheder. I 1930'rne lå
havnearbejdet næsten stille som følge af de beskedne bevillinger i en
økonomisk krisetid. Da tyskerne besatte Danmark, indgik Hanstholm havn
i deres planer som base for krigsflåden. Disse planer blev imidlertid
opgivet, og havnearbejdet blev definitivt stoppet i juni 1943. Alle
maskiner blev fjernet fra havnen, og bygningerne på stranden blev sprængt
i luften.
Midt i 50'erne begyndte der at komme lidt skred i udviklingen. Den 29.
april 1960 skred folketinget til afstemning og vedtog enstemmigt loven
om "havn ved Hanstholm". Endelig - 50 år efter den første
lov - kunne man i 1967 indvi fiskerihavnen under stor festivitas. Ti år
senere var turen kommet til trafikhavnen, og i dag er omkring 70 % af
kommunens indtægter på den ene eller anden måde afledt af havnens
virksomhed.
Fiskerihavnen har udviklet sig til Danmarks største for konsumfisk.
Alle hverdage mødes opkøberne i de store haller på havnen til
fiskeriauktion, hvor der er adgang for alle, så er man ude af fjerene
kl. 7 om morgenen, er der mulighed for at få skæl på fingrene. Når
man er blevet vågen, kan man kigge efter redningshuset ved
havnebassinet mod vest - måske er der mulighed for at få et glimt af
redningsbåden Claudi, der er opkaldt efter stifteren af redningsvæsenet.
Den første færgeforbindelse til Norge blev etableret i 1979, og der
udfoldes store anstrengelser for at bibeholde færgeforbindelse med Færøerne
og Norge.
Besættelsen
Efter besættelsen af Danmark i gik
tyskerne straks i gang med at opbygge et fæstningsanlæg, der skulle
blive Skandinaviens største og stærkeste. Ved befrielsen i 1945 dækkede
fæstningsanlægget et areal på omkring 9 km2. Det bestod af op mod 300
betonbygninger med over 80 kanoner fra de største 38 cm kanoner ned til
de mindste 20 mm luftværnskanoner. Desuden var der på jordoverfladen
opført bygninger til bespisning, underholdning (teater og biograf),
hospital, depoter og lignende. Mod slutningen af krigen var mandskabet
oppe på omkring 6000 soldater.
For beboerne i Hanstholm betød den tyske besættelse et kraftigt
indgreb i hverdagen. I den første del af krigen blev byen udsat for
noget nær en invasion af folk, der skulle arbejde for tyskerne. Man
regner med, der har været 3-4000 danskere beskæftiget ved opførelsen
af det tyske fæstningsanlæg. Der var med andre næsten ikke et hus,
der ikke havde arbejdsfolk boende.
I efteråret 1942 var anlægget så udbygget, at de fleste arbejdere
kunne afskediges og deres barakker sløjfes. Beboerne havde tyskerne
heller ikke brug for længere, og i november fik de fleste af de 800
indbyggere ordre til at flytte. Folk skulle være ude af byen inden
marts 1943, men en tidligere flytning gav en bonus. De fleste flyttede
til Ræhr og Nytorp, hvor staten havde stillet barakker til rådighed.
Over 30 familier flyttede til Hirtshals, mens resten slog sig ned
forskellige steder i Thy.
I 1946 fik folk tilladelse til at vende tilbage, og det benyttede godt
halvdelen sig af. Det var især folk fra barakkerne, der flyttede hjem,
mens familier, der havde fået mere solide boliger, ofte valgte at blive
boende. Inden beboerne kunne vende tilbage, skulle de mange minefelter
ryddes, og husene skulle gennemgribende istandsættes.
Fyr og museum
Med placeringen yderst på pynten i
uspolerede omgivelser udgør kirken og fyret et historisk samlingspunkt
for Hanstholm. Efter fyrets lys og kirkeklokkens lyd har man i mange slægtled
navigeret, såvel timeligt som åndeligt.
Byggeriet af fyret blev påbegyndt i 1842, men murermesteren sparede på
murstenene, så konstruktionen blev for svag. Der viste sig faretruende
revner i murværket, så året efter måtte han modstræbende nedrive tårnet
og starte forfra. Den 15. december 1843 kunne fyret starte sin oplysende
virksomhed som Danmarks første roterende linsefyr med 180 spejle. Da
der blev installeret elektrisk lys i 1889, blev det Danmarks stærkeste
fyr, en status det fortsat har, selv om lysstyrken er sat ned. Der er
adgang til fyret, som i 1970 blev automatiseret.
Da Hanstholm fyr blev automatiseret, var der ikke længere brug for størsteparten
af de tilhørende bygninger. Derfor kunne man i 1979 åbne et museum her
med udstillinger om egnens natur og historie. Redningsvæsenets historie
fortælles i det gamle redningshus, som er flyttet op til fyret. Her er
også opstillet en faresignalstation og to signalkanoner. I en bygning
ved siden af belyses skudefartens historie, og der er udstillet en
skibningsbåd fra Klitmøller. Den blev brugt, når de større skibe
skulle omlade gods til søs.
I klitterne syd for fyret kan man se ruinerne af et batteri med fire 17
cm kanoner. På Molevej er der indrettet museum i én af de fire
kanonstillinger, hvor den tyske besættelsesmagt havde anbragt kæmpestore
38 cm kanoner (de 38 cm angiver kanonløbets indvendige diameter). I
Norge var der opstillet tilsvarende kanoner. Med en maksimal skudvidde på
55 km dækkede de to batterier hovedparten af de 120 km, der er fra
Hanstholm til Kristianssand.
Hver kanonen vejede ca. 650 tons, hvoraf det næsten 20 m lange kanonløb
alene var på 110 tons. De største granater til kanonen vejede 800 kg,
men skulle man op på maksimal skudvidde, måtte man "nøjes"
med granater på 495 kg, som nåede ud på de 55 km efter en flyvetid på
godt to minutter. Kanonen blev betjent af et mandskab på 90 soldater.
De kunne føre en forholdsvis behagelig tilværelse, idet der i bunkeren
var indrettet både opholdsrum, baderum og toiletter. Isoleringsplader
var med til at give betonmurene en mere menneskevenlig karakter.
I forbindelse med museumsbunkeren er der genopført ca. to km af fæstningens
ammunitions-jernbane.
Reservatet
Reservatet er på ca. 40 km2 og. strækker
sig fra havet og ind i landet mellem Hanstholm og Klitmøller. Sammen
med de tilstødende fredede områder i Tved og Vilsbøl plantager er den
samlede fredning Danmarks største på i alt 65 km2. Mange sjældne
planter og dyr har et fristed i disse store, øde og fugtige klitarealer
med mange små klitsøer. Som det eneste sted i Danmark yngler tranen
her, men også tinksmedens og hjejlens reder er at finde.
|
|