Læseudviklingsskema - LUS
Opdagelsesfasen
1.Eleven finder -læser- og tegner -skriver- sit navn.
2.Eleven kender til læseretning, dvs. at man læser fra venstre til højre,
oppefra og nedad, samt hvordan man skifter linie.
3.Eleven forstår sammenhængen mellem skriftens tegn og talens lyd.
4.Eleven kan opdele og sammensætte et for eleven vigtigt ord.
5.Eleven kan læse korte eller kendte ord som følge af indsigt i og erfaring
med at sammenarbejde forforståelse, lyd og tegn.
6.Eleven kan direkte aflæse almindelige korte ord i tekster ved hjælp af
helhedsopfattelsen.
7.Eleven kan tilegne sig en enkel tekst med en for eleven relevant
indholdsopfattelse. Forstår en enkel skriftlig anvisning/instruktion.
8.Eleven kan erstatte en lytte/tale-situation med en læse/skrive-situation.
9.Eleven kan læse ord, der ikke lyder, som de staves, ved hjælp af
indholdsopfattelse.
10.Eleven kan læse længere og ukendte ord som følge af indsigt i og erfaring
med at sammenarbejde forforståelse, lyd og tegn.
Etableringsfasen
11.Eleven afprøver hypoteser under sammenarbejdning af forforståelse,
lyd og tegn, men læser stadig flere ord uden videre.
12.Eleven læser, men snubler, og bliver ind imellem hængende i ukendte ord
pga. hypoteseafprøvninger.
13.Eleven har opnået en mere flydende læsning, men stadig en del ord, der
giver problemer.
14.Eleven forstår en arbejdsbeskrivelse i form af skriftlige instruktioner i
flere led.
15.Eleven læser flydende med forståelse.
16.Eleven kan punktlæse i en løbende tekst, dvs. hurtigt fange enkelte
detaljer.
17.Eleven forstår indholdet i en udenlandsk film ved hjælp af undertekster.
18.Eleven er i "bogslugerfasen" - læser meget. Holder sig til en bestemt
type bøger. Læsningen styres af forforståelsen og selve afkodningen behøver
ikke nogen opmærksomhed.
19.Eleven kan oversigtslæse, dvs. forstå en teksts hovedindhold gennem
hurtig skimning.
Videreudviklingsfasen
20.Eleven kan nærlæse, dvs. bevidst gå i dialog med teksten under
læsningen. En intensiv og langsom læseform, der bruges for at få maksimalt
udbytte af tekstindholdet.
21.Eleven har en alsidig og sikker læsning af forskellige skønlitterære
tekster og enkle faglige tekster.
22.Eleven kan bevidst tilpasse læsemåden til opgavens, formålets, teksten
eller tekstindholdets karakter.
23.Eleven kan ubevidst tilpasse læsemåden til tekstens karakter og den
totale læsesituation.
Kilde:
LUS - en bog om læseudvikling.
Af Bo Sundblad, Kerstin Domikovic og Birgitte Allard. Forlaget Åløkke.
Til top