Læsning
         
Læseudviklingsskema LUS Læs om LUS Download fra LUS   Læsevanskeligheder UVM
 

Mål for læsning Næstved

  Mål for læsning Halgård skole    
Mål for læsning Søllested        
Mål for læsning  Værløse        
Mål for læsning Marienhoffskolen        
Mål for læsning Brøndby        
Mål for læsningSydfalster        
Lus Margretheskolen        
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

Læseudviklingsskema - LUS

Opdagelsesfasen
1.Eleven finder -læser- og tegner -skriver- sit navn.
2.Eleven kender til læseretning, dvs. at man læser fra venstre til højre, oppefra og nedad, samt hvordan man skifter linie.
3.Eleven forstår sammenhængen mellem skriftens tegn og talens lyd.
4.Eleven kan opdele og sammensætte et for eleven vigtigt ord.
5.Eleven kan læse korte eller kendte ord som følge af indsigt i og erfaring med at sammenarbejde forforståelse, lyd og tegn.
6.Eleven kan direkte aflæse almindelige korte ord i tekster ved hjælp af helhedsopfattelsen.
7.Eleven kan tilegne sig en enkel tekst med en for eleven relevant indholdsopfattelse. Forstår en enkel skriftlig anvisning/instruktion.
8.Eleven kan erstatte en lytte/tale-situation med en læse/skrive-situation.
9.Eleven kan læse ord, der ikke lyder, som de staves, ved hjælp af indholdsopfattelse.
10.Eleven kan læse længere og ukendte ord som følge af indsigt i og erfaring med at sammenarbejde forforståelse, lyd og tegn.

Etableringsfasen
11.Eleven afprøver hypoteser under sammenarbejdning af forforståelse, lyd og tegn, men læser stadig flere ord uden videre.
12.Eleven læser, men snubler, og bliver ind imellem hængende i ukendte ord pga. hypoteseafprøvninger.
13.Eleven har opnået en mere flydende læsning, men stadig en del ord, der giver problemer.
14.Eleven forstår en arbejdsbeskrivelse i form af skriftlige instruktioner i flere led.
15.Eleven læser flydende med forståelse.
16.Eleven kan punktlæse i en løbende tekst, dvs. hurtigt fange enkelte detaljer.
17.Eleven forstår indholdet i en udenlandsk film ved hjælp af undertekster.
18.Eleven er i "bogslugerfasen" - læser meget. Holder sig til en bestemt type bøger. Læsningen styres af forforståelsen og selve afkodningen behøver ikke nogen opmærksomhed.
19.Eleven kan oversigtslæse, dvs. forstå en teksts hovedindhold gennem hurtig skimning.

Videreudviklingsfasen
20.Eleven kan nærlæse, dvs. bevidst gå i dialog med teksten under læsningen. En intensiv og langsom læseform, der bruges for at få maksimalt udbytte af tekstindholdet.
21.Eleven har en alsidig og sikker læsning af forskellige skønlitterære tekster og enkle faglige tekster.
22.Eleven kan bevidst tilpasse læsemåden til opgavens, formålets, teksten eller tekstindholdets karakter.
23.Eleven kan ubevidst tilpasse læsemåden til tekstens karakter og den totale læsesituation.

Kilde:
LUS - en bog om læseudvikling
.
Af Bo Sundblad, Kerstin Domikovic og Birgitte Allard. Forlaget Åløkke.
 

Til top